Objawy kliniczne zwyrodnienia stawów biodrowych – cz.1

Objawy kliniczne, szczególnie we wczesnym okresie choroby nie są charakterystyczne i nasuwać mogą podejrzenie różnych procesów chorobowych. Choroba zwyrodnieniowa rozwija się zwykle podstępnie i niepostrzeżenie. Jednym z najwcześniejszych jej objawów jest ból. W początkowym okresie ma on charakter bólu wysiłkowego, który ustępuje samoistnie po dłużej trwającym odpoczynku. W miarę postępu choroby ból zmienia swój charakter stając się bólem ciągłym, nękającym chorego w dzień i w nocy. Ból chorego stawu odznacza się bardzo dużym natężeniem, co zmusza chorego do stałego przyjmowania silnie działających leków przeciwbólowych.

Stopniowo ból biodra, umiejscowiony w okolicy pachwinowej, staje się dominującym objawem choroby.

W niektórych przypadkach coxarthrosis, zwłaszcza w początkowym okresie choroby, pojawiać się może dokuczliwy ból kolana. Takie, nietypowe umiejscowienie bólu odwracać może uwagę zarówno chorego, jak i lekarza od rzeczywistego ogniska choroby. Umiejscowienie bólu w obrębie stawu kolanowego staje się niejednokrotnie przyczyną poważnych pomyłek diagnostycznych. Popełniają je zwłaszcza mniej doświadczeni lekarze, którzy wprowadzeni w błąd bólami kolana nie zwracają podczas badania dostatecznej uwagi na staw biodrowy, w którym istnieje prawdziwe ognisko choroby. Przyczyną bólu kolanowego u chorych z coxarthrosis są podrażnienia promieniujące do kolana z zakończeń czuciowych nerwu zasłonowego, znajdujących się w torebce stawu biodrowego.