Nieswoiste zapalenie tkanki kostnej – cz.5

Na podstawie obserwacji licznych chorych, leczonych w Klinice Ortopedycznej AM w Warszawie stwierdzono, że u większości z nich rozpoznanie ustalono stosunkowo późno, bo w okresie zlokalizowania się procesu zapalnego i ujawnienia objawów miejscowych. Ponieważ objawy miejscowe ujawniają się późno /między 3 a 5 dniem choroby/, traci się bezpowrotnie najlepszy okres do skutecznego leczenia antybiotykami.

W postaciach /przewlekłego zapalenia tkanki kostnej przebiegających z nawrotami procesu chorobowego, w ustaleniu rozpoznania należy brać pod uwagę kiłę, nowotwory złośliwe i gruźlicę kości.

W celu pełnego zobrazowania trudności związanych z ustaleniem wczesnego rozpoznania, należy krótko omówić i ustosunkować się do wartości badań laboratoryjnych we wczesnym okresie choroby.

Podstawowe badania laboratoryjne: morfologia krwi, OB i analiza moczu we wczesnym okresie niewiele wnoszą do właściwego ustalenia rozpoznania. Co prawda w pierwszych 24-48 godz. w postaci ostrej z reguły spotyka się znaczne zwiększenie liczby krwinek białych oraz wartości OB, ale nie jest to objaw patognomoniczny dla zapalenia tkanki kostnej.

Więcej wnosi elektroforetyczne badanie frakcji białkowych, ponieważ już we wczesnym okresie stwierdza się bardzo znaczne zwiększenie stężenia – globulin, niekiedy do ok.30 mg/100 ml.

Koagulogram wykazuje zwiększenie zawartości fibrynogenu do 600-900 mg/100 ml i chociaż nie jest to obraz patognomoniczny dla zapalenia tkanki kostnej, jednak wskazuje na toczący się proces zapalny w organizmie chorego.

W niektórych przypadkach dobre wyniki w ustaleniu |rozpoznania osiągano wykonując posiewy z krwi pobranej od

chorego w szczytowym okresie wzrostu temperatury. Metoda ta niejednokrotnie pozwalała na wczesne wykrycie czynnika chorobotwórczego i ustalenie wrażliwości wyhodowanych drobnoustrojów na antybiotyki.

W chwili ujawnienia się objawów miejscowych, do badań podstawowych należą badania bakteriologiczne, które umożliwiają wybór najbardziej skutecznego antybiotyku.