Nieswoiste zapalenie tkanki kostnej – cz.4

Przebieg procesów naprawczych w przewlekłych zapaleniach tkanki kostnej jest bardzo wolny i niepełny. Istnienie głęboko położonych, otorbionych, utajonych ognisk zapalnych zaburza przebieg rewitalizacji tkanki kostnej oraz stanowi źródło zakażenia powodujące nawroty procesu chorobowego.

Towarzyszące chorobie zmiany anatomopatologiczne są ściśle powiązane z objawami klinicznymi. W okresie tworzenia się nacieku zapalnego w kości, objawy kliniczne są niecharakterystyczne i często przypominają zakażenie wirusem grypy, w którym dominują bóle głowy, uczucie ogólnego rozbicia, osłabienie.

W wieloogniskowej postaci ostrego zapalenia tkanki kostnej objawy mogą przypominać ostry gościec stawowy lub chorobę Heinego-Medina. Zmiany miejscowe różnicować należy z ropnym zapaleniem tkanki podskórnej, zapaleniem zakrzepowym żył, zapaleniem naczyń i węzłów chłonnych.

Niekiedy początek choroby jest nagły, połączony z wysoką temperaturą dochodzącą do 40°C, dusznością i niepokojem, co udpodabnia obraz kliniczny do zapalenia płuc, ropnia płuc, ropniaka opłucnej, ropnego zapalenia osierdzia lub do ostrej choroby zakaźnej.

Dolegliwości miejscowe w postaci bólów kończyny pojawiają się po kilkunastu godzinach od wystąpienia choroby. W okresie wczesnym są one niewielkie oraz nie są ściśle umiejscowione. W miarę upływu czasu zmieniają swój charakter, stają się ostre, przeszywające, nasilają się przy ruchach, kaszlu, parciu tłoczni brzusznej, a nawet po opuszczeniu kończyn ku dołowi.

Dokładne badanie kliniczne pozwala na stwierdzenie bolesności uciskowej i opukowej kości w miejscach dostępnych badaniu palpacyjnemu.

Zmiany anatomopatologiczne odpowiadające powstaniu wyizolowanego ogniska zapalnego w kości przypadają na trzecią dobę i klinicznie objawiają się wyraźnymi zmianami miejscowymi charakterystycznymi dla procesu zapalnego.

Badanie miejscowe, poza znaczną bolesnością, zwiększonym uciepleniem, obrzękiem i upośledzeniem czynności kończyny, pozwala niejednokrotnie na stwierdzenie ropnia w tkankach miękkich. .Stan ogólny chorego w tym okresie jest z reguły ciężki, gdyż dominują objawy ciężkiej posocznicy gronkowcowej.