Leczenie zwyrodnienia stawów biodrowych – cz.1

Leczenie chorych z coxarthrosis jest zadaniem trudnym i złożonym. Zachowawcze metody lecznicze nie przynoszą trwałych, pomyślnych wyników i nie zapobiegają postępowi choroby. Dotyczy to przede wszystkich koksartroz dysplastycznych, w których niezborność powierzchni stawowych i nieprawidłowy rozkład sił obciążania doprowadza stosunkowo wcześnie do zniszczenia chrząstki stawowej i szybkiej progresji zmian patologicznych w całym stawie. Dlatego leczenie metodami zachowawczymi chorych z koksartrozą dysplastyczną rokuje niepomyślnie. Szybki postęp choroby w stawie biodrowym dysplastycznym prowadzi w większości przypadków do rozwoju ciężkiej koksartrozy często już w 3-4 dekadzie życia.

U chorych wykazujących w stawach biodrowych odchylenia w budowie anatomicznej, typowe dla wrodzonego niedorozwoju biodra zalecać należy leczenie operacyjne już we wczesnej fazie choroby, kiedy zmiany patologiczne nie są jeszcze zbyt zaawansowane i gdy istnieje realna możliwość uzyskania dobrego, trwałego wyniku pooperacyjnego.

U chorych, którzy nie wyrażają zgody na leczenie operacyjne stosuje się najczęściej leczenie usprawniające /gimnastyka lecznicza, fizykoterapia, zabiegi balneologiczne/, połączone z przyjmowaniem środków farmakologicznych /aspiryna, butapirazol, mefacit, tanderil, naprosyn, voltaren, felden/. Leczenie zachowawcze przynosi niekiedy znaczne złagodzenie dolegliwości bólowych, w rzeczywistości pozostaje jednak bez wpływu na rozwój zmian chorobowych w stawie.

W związku z tym chorzy pozostający w leczeniu zachowawczym powinni być często wzywani do badań kontrolnych, ponieważ zmiany chorobowe nieraz już po krótkim okresie osiągnąć mogą taki stan, w którym zabieg operacyjny staje się nieodzowny.

W chirurgicznym leczeniu chorych z coxarthrosis stosuje się najczęściej następujące typy operacji: osteotomie, artrodezy, totalne endoprotezoplastyki stawu biodrowego.