Diagnostyka różniczkowa zwyrodnienia stawów biodrowych – cz.2

Gruźlicze zapalenie stawu biodrowego odróżnia się od choroby zwyrodnieniowej biodra zarówno pod względem radiologicznym, jak i klinicznym. W gruźliczym zapaleniu stawu biodrowego przeważają procesy niszczenia stawu i zaniku tkanki kostnej. Za gruźliczą etiologią zmian chorobowych przemawiać mogą również: dodatni odczyn tuberkulinowy, obecność zespołu pierwotnego w płucach, kontakt chorego z gruźlicą oraz odmienny niż w coxarthrosis przebieg kliniczny choroby /stany podgorączkowe, postępujące osłabienie, chudnięcie, pocenie się, niedokrwistość, powiększenie węzłów chłonnych/.

W chorobie Bechterewa /spondyloarthritis ankylopoetica/ obok zmian w stawach biodrowych mogących nasuwać podejrzenie coxarthrosis, występują zmiany w stawach krzyżowo-b¡odrowych o charakterze sacro-ileitis oraz typowe dla tej choroby – rozległe zesztywnienie kręgosłupa, który na zdjęciu rtg przypomina swym wyglądem obraz bambusowego kija.

Nieswoiste zapalenie stawu biodrowego, w przeciwieństwie do choroby zwyrodnieniowej tego stawu, odznacza się ostrym, burzliwym przebiegiem klinicznym, z wysoką gorączką i ciężkim, ogólnym stanem chorego. Od początku choroby stwierdza się dużą bolesność miejscową, nadmierne ucieplenie okolicy stawu biodrowego i powiększenie okolicznych węzłów chłonnych. W obrazie radiologicznym szybko pojawiają się zmiany o charakterze destrukcyjnym. Badania laboratoryjne wykazują bardzo znaczne przyśpieszenie odczynu Biernackiego oraz znamiennie wysoką leukocytozę.