Choroba zwyrodnieniowa kręgosłupa – cz.2

W zależności od rozległości zmian zwyrodnieniowych oraz stopnia bolesności stwierdza się podczas badania mniej lub bardziej wydatne ograniczenie ruchomości kręgosłupa. W przypadku znacznego zwyrodnienia tarcz międzykręgowych oraz współistniejącego zwężenia otworów międzykręgowych dochodzićmoże do uciśnięcia i podrażnienia korzonków nerwowych, co przejawia się powstaniem bardzo dokuczliwego bólowego zespołu korzeniowego. Również wpuklenie się lub przemieszczenie części krążka do kanału międzykręgowego stać się może przyczyną bardzo silnych bólów, a niekiedy też poważnych objawów neurologicznych związanych z uciskiem korzenia lub kilku korzeni nerwowych,przebiegających w kanale kręgowym.

W odróżnieniu od bólów korzeniowych, bóle spowodowane obecnością dziobiastych wyrośli umiejscowionych na przednich krawędziach trzonów kręgowych są z reguły umiarkowane, ponieważ w tych okolicach nie ma szczególnie wrażliwych receptorów bólowych.

W części szyjnej kręgosłupa, będącej częstą siedzibą zmian zwyrodnieniowych, proces chorobowy zwyrodnieniowo-wytwórczy, obejmujący tzw. stawy unkowertebralne /staw Luschki/, wywołać mogą podrażnienia korzeni C4-C7, prowadząc do rozwoju zespołu rwy ramiennej. Charakteryzuje się ona ostrym bólem okolicy barku lub łopatki, promieniującym wzdłuż całej kończyny. Przy skręcie głowy w stronę zdrowej kończyny, kaszlu i kichaniu następuje znaczne nasilenie objawów rwy ramieniowej.

Obraz radiologiczny kręgosłupa ze zmianami zwyrodnieniowymi, w zależności od miejsca ich występowania i rozległości, wykazywać może indywidualne odrębności. Wspólną cechę tych zmian stanowią: brzeżne wyrośla kostne umiejscowione na krawędziach trzonów kręgowych, zwężenie tarcz /przestrzeni/ międzykręgowych, zwężenie i zniekształcenie drobnych stawów międzykręgowych znajdujących się pomiędzy wyrostkami, zniekształcenia trzonów kręgowych i wtórne odchylenia w zakresie fizjologicznych krzywizn kręgosłupa.